Mogelijke productiefout in reisdocumenten

Reisdocumenten die zijn uitgegeven in de maanden april, mei en juni 2018, kunnen een productiefout bevatten. Als u een paspoort of identiteitskaart met productiefout heeft ontvangen, kunt u kosteloos een nieuwe aanvragen.

Door een technisch probleem is een productiefout ontstaan, waarbij het kan voorkomen dat één van de elektronische echtheidskenmerken in het document niet werkt. Het echtheidskenmerk is een controlemechanisme dat elektronisch extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van het reisdocument.

Iedereen die een reisdocument heeft ontvangen met een mogelijke productiefout, heeft hierover een persoonlijke brief ontvangen van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). De reisdocumenten zijn gewoon geldig, maar u kunt kosteloos een vervangend reisdocument aanvragen bij de gemeente.

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn reisdocument een productiefout bevat?
Als u een brief heeft ontvangen van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, bestaat de mogelijkheid dat uw reisdocument de fout bevat. Als u geen brief heeft ontvangen hierover, dan hoeft u uw reisdocument niet te laten vervangen.

Kan ik gewoon op vakantie met mijn reisdocument?
U kunt gewoon op vakantie gaan en bij thuiskomst controleren of u uw reisdocument moet vervangen.

Mocht op het vliegveld het probleem zich voordoen dat bijvoorbeeld een elektronische gate niet opent, dan kunt u zich altijd wenden tot de reguliere grenscontrole. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de buitenlandse grensbewakingsautoriteiten zijn ervan op de hoogte dat de foutmelding kan optreden.

Hoe kan ik mijn reisdocument vervangen?
Voor het vervangen van uw reisdocument kunt u online een afspraak maken met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg. U kunt hiervoor ook bellen met het nummer 14 0529.

Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Er is een centraal telefoonnummer in het leven geroepen voor iedereen die in de periode van april tot en met juni 2018 een reisdocument heeft aangevraagd. U kunt dit nummer bereiken via 0800 020 10 46.

Met de gratis Android-app 'controle-app: BZK-ID' kunt u zelf controleren of uw reisdocument een fout bevat. Het is ook mogelijk om een e-mail te sturen naar het adres mijnreisdocumenten@rvig.nl.

Meer informatie kunt u vinden op www.rijksoverheid.nl/reisdocument.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Afspraak maken

Een product of dienst aanvragen? De medewerkers van de Publieksdienst helpen u graag. Maak voor uw bezoek eerst online een afspraak.