Verhuizing doorgeven

U geeft uw verhuizing aan ons door als u binnen de gemeente Ommen verhuist of als u in Ommen komt wonen. U doet dit binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent of maximaal 4 weken vóór de verhuizing. Verhuist u naar een andere gemeente, geef dan de verhuizing aan die gemeente door.

U geeft uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. U wordt automatisch uitgeschreven uit onze gemeente. Voorzieningen zoals bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart of traplift gaan niet automatisch over naar uw nieuwe gemeente. Informeer in uw nieuwe woonplaats wat u moet doen om hiervoor in aanmerking te komen. Bent u in het bezit van een hond. Geef dit ook door aan uw nieuwe gemeente in verband met het betalen van hondenbelasting.

Wij verwerken uw verhuizing in onze administratie. Wij houden hierbij de door u opgegeven verhuisdatum aan. Ligt uw verhuizing in de toekomst dan wordt dit verwerkt op de dag van de door uw opgegeven verhuisdatum. U ontvangt hiervan een bevestiging. U kunt uw nieuwe gegevens inzien via de website van Mijn Overheid. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. De wijzigingen staan vermeld onder het tabblad persoonlijke gegevens.

U geeft uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft uw officiële verhuisdatum.

Uw verhuisbericht geven wij door aan andere overheids- en publieksrechtelijke instellingen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • belastingdienst
  • pensioenfonds
  • hoogheemraadschappen
  • andere gemeenten
  • Sociale Verzekeringsbank

Commerciële instellingen, zoals banken, licht u zelf in.

  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning).

Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit wordt een ‘eerste inschrijving’ genoemd.

Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

Voorwaarden

De voorwaarden voor een eerste inschrijving in Nederland zijn:

  • U heeft
  • U blijft langer dan 4 maanden in Nederland wonen

Zijn de gevraagde documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans opgesteld? Of heeft u geen meertalig modelformulier? Dan moet u ze laten vertalen. Is de vertaler in Nederland beëdigd? Dan hoeft u de vertaling niet te laten legaliseren. Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet u het gelegaliseerde originele document opnieuw laten legaliseren in Nederland. Meer hierover leest u op Nederlandwereldwijd.nl van de Rijksoverheid.

Aanpak

Zo schrijft u zich voor het eerst in Nederland in:

  • Kom persoonlijk naar de gemeente. Maak hiervoor eerst een afspraak via 14 0529.
  • Neem mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs (waarop uw nationaliteit staat)
    • een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract of een eigendomsbewijs
    • als u niet in Nederland geboren bent: uw geboorteakte
    • als u niet een Europese nationaliteit heeft: een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd
    • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt: een verhuisbericht
    • eventueel de volgende akten:
      • een huwelijks- of echtscheidingsakte
      • een overlijdensakte van uw partner (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
      • de geboorteakten van uw kinderen
    • Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.
  • Alle personen die met u meeverhuizen, komen ook persoonlijk mee.

Termijn

Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. Als inschrijfdatum gebruiken wij de datum van aangifte. U kunt zich niet met terugwerkende kracht inschrijven.

U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente.

Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.

Voorwaarden

De voorwaarden om u opnieuw in te schrijven in Nederland zijn:

  • U heeft al eerder in Nederland gewoond.
  • U bent na oktober 1994 naar het buitenland verhuisd.
  • Verhuist u met uw hele gezin naar Nederland? Dan schrijven ook uw partner en kinderen zich opnieuw in.

Aanpak

Zo schrijft u zich opnieuw in Nederland in:

  • U gaat persoonlijk langs bij de gemeente. Maak hiervoor eerst een afspraak via 14 0529. Schrijven uw partner en/of kinderen zich ook opnieuw in? Ook zij moeten persoonlijk langskomen.
  • U neemt mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs, waarop uw nationaliteit staat
    • een bewijs dat u in Nederland mag verblijven
    • voor mensen van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius of Sint-Maarten: een verhuisbericht
    • documenten die bewijzen dat u tijdens uw verblijf in het buitenland bijvoorbeeld bent getrouwd, gescheiden of kinderen heeft gekregen (voor zover van toepassing)
    • een bewijs van uitschrijving uit uw vorige land, als dat nodig is

Termijn

U heeft 5 werkdagen de tijd na uw aankomst in Nederland om naar de gemeente te gaan. Als u zich inschrijft na deze 5 werkdagen, kan de gemeente u een boete opleggen.

Als u naar het buitenland verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

Informatie over overheidsproducten en- diensten voor Nederlanders die in het buitenland wonen vindt u op Nederlandwereldwijd.nl.

Informatie over emigreren naar het buitenland.

Voorwaarden

U meld uw verhuizing digitaal of persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis. Hiervoor geldt de volgende voorwaarde:

  • Er blijven familieleden achter op uw huidige adres in Nederland

De volgende personen kunnen melding doen van de verhuizing:

  • uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar

Aanpak

Zo meldt u uw verhuizing naar het buitenland:

  • U doet de melding binnen 5 dagen voor uw vertrek.
  • Blijven er familieleden op uw huidige adres in Nederland achter?
    • U gaat langs bij de gemeente;
    • U doet dat samen met alle familieleden die meeverhuizen naar het buitenland. Dus ook kinderen, als die er zijn;
    • Ieder neemt een geldig identiteitsbewijs mee.
  • Blijven er geen familieleden op uw huidige adres in Nederland achter?
    • U stuurt een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee.
  • U geeft door:
    • in welk land u zult verblijven
    • wat uw eerste adres is (met plaatsnaam)
    • de datum waarop u verhuist

Als u uw verhuizing naar het buitenland niet meldt, kan de gemeente u een boete opleggen.

Heeft u een bewijs van uitschrijving nodig? Vraag dit aan bij een RNI-gemeente. Deze gemeenten zijn Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland en Zwolle.

U kunt een afspraak maken voor het doorgeven van een verhuizing: