Doorfietsroute Zwolle-Hardenberg

In samenwerking met de Provincie Overijssel en onze buurgemeenten Hardenberg en Dalfsen werken we aan een vlotte en veilige fietsverbinding van Hardenberg naar Zwolle. Een doorfietsroute die het voor fietsers mogelijk maakt om snel en veilig te fietsen, met zo weinig mogelijk hinder van het overige verkeer.

Door de nieuwe verkeersstructuur, die in 2024 is vastgesteld, komt er ook meer ruimte voor deze fietsverbinding. Daardoor is het idee dat deze fietsverbinding door het hart van Ommen gaat. Zo is de route voor iedereen makkelijk te bereiken en zetten we ons prachtige centrum beter op de kaart.

De doorfietsroute is geen onderdeel geweest van de Maatregelen Verkeersstructuur Centrum Ommen die in april 2024 is vastgesteld. Maar er is wel een tracé vastgesteld: vanaf de Varsenerdijk via de Vechtkade, Prinses Julianastraat, Dr. A.C. van Raaltestraat en Hardenbergweg naar Arriën en vervolgens via de Coevorderweg verder richting Witte Paal.

Op dit moment is de route in drie delen opgeknipt. Dat doen we zodat we met kleinere groepen omwonenden kunnen spreken en dus beter kunnen luisteren naar de vragen en mogelijke zorgen van bewoners. Hieronder leest u meer over die deelprojecten.

Wat is een doorfietsroute?

Een doorfietsroute is een comfortabele en veilige fietsverbinding. Kenmerken van zo’n route zijn:

  • Herkenbaar als fietsroute
  • Aantrekkelijk om te fietsen
  • Comfortabel, zonder obstakels en mét voorrang
  • Verkeersveilig, met lage snelheid voor auto’s
  • Auto’s zijn te gast

Dit zijn geen strikte regels, maar richtlijnen. Er is dus ruimte om onderdelen meer of minder aandacht te geven. In Ommen is de Nering Bögelstraat al een voorbeeld van een fietsstraat.

1. Deeltraject Hardenbergerweg – Arriën – Coevorderweg

De fietsroute loopt via de Hardenbergerweg naar Arriën en vervolgens de Coevorderweg naar de gemeentegrens richting Witte Paal.

De Hardenbergweg heeft al enkele kenmerken die goed passen bij de functie als doorfietsroute:

  • Auto’s zijn te gast
  • Fietssuggestiestroken aanwezig
  • Snelheid van autoverkeer wordt afgeremd door obstakels

Maar er zijn ook verbeterpunten:

  • Versmallingen met paaltjes: lastig voor twee fietsers naast elkaar
  • Voorrang voor zijwegen: fietsers moeten vaak stoppen
  • Smalle fietsstroken: fietsers komen op de rijbaan voor auto’s

Langs de Coevorderweg is met uitzondering van de situatie binnen Arriën over de gehele lengte een vrij liggend fietspad aanwezig. Dit betekent dat fietsers daar nu al veilig en zonder hinder door auto’s kunnen fietsen en ook dit deel van de route al in belangrijke mate geschikt is als doorfietsroute. De fietsroute loopt ook door Arriën. Om te zorgen dat de route ook op deze plek veilig en overzichtelijk is, maar tegelijkertijd past bij de uitstraling van Arriën, willen we met bewoners in gesprek over hoe we dat het best voor elkaar kunnen krijgen.

Meepraten?

Voordat we een ontwerp maken, willen we bewoners betrekken. Wat kan beter voor fietsers? En wat moet juist blijven zoals het is? In maart nodigen we bewoners van de Hardenbergerweg, Arriën en Coevorderweg uit om wensen en ideeën te delen. Op basis daarvan maken we een ontwerp, waar later ook op gereageerd kan worden.

Planning

De planning is afhankelijk van diverse zaken. Als er een ontwerp is vastgesteld, moet voor de uitvoering nog geld worden verkregen. Dat geldt ook van andere delen van de fietsroute. Maar het streven is om uiterlijk in 2027 alles geregeld te hebben en de fietsroute op de Hardenbergerweg en Coevorderweg uit te voeren.

2. Deeltraject Prinses Julianastraat

Doordat er veel minder verkeer komt door de afsluiting, wordt de Prinses Julianastraat geschikt als fietsstraat. Auto’s zijn daar te gast. Samen met de Hardenbergerweg en de Vechtkade vormt de straat straks onderdeel van de doorfietsroute Zwolle-Hardenberg. De inrichting wordt aangepast zodat fietsers meer ruimte en veiligheid krijgen. Hiervoor is in het Definitief Maatregelenpakket al een Voorlopig Ontwerp gemaakt: brede rode rijlopers voor het fietsverkeer in combinatie met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Een impressie van deze indeling ziet u op de foto hieronder.

Meepraten?

We willen in maart met belanghebbenden in overleg, over het aangepaste VO (afsluiting met slagboom). Daarbij willen we ook wensen en ideeën inventariseren, om te bezien of we die kunnen meenemen in de verdere uitwerking.

Hoe verder?

Op dit moment werken we aan het ontwerp en de aansluiting op andere projecten. Op dit moment is het nog niet duidelijk wanneer de afsluiting kan worden geplaatst. Ook is daarvoor nog een verkeersbesluit nodig.

We onderzoeken nu of we alvast de nieuwe inrichting kunnen uitvoeren, inclusief een maximumsnelheid van 30 km/uur, maar zonder afsluiting. In februari 2026 verwachten we hierover meer duidelijkheid. Als er draagvlak is over dit ontwerp, kunnen we deze maatregelen na de zomer 2026 uitvoeren.

3. Deeltraject Varsenerdijk – Vechtkade

Voor het traject over de Varsenerdijk en Vechtkade is een Voorlopig Ontwerp (VO) gemaakt.

Bij de uitwerking van dit VO spelen op dit moment nog twee belangrijke kwesties:

  • De weekmarkt. In het VO wordt parkeerterrein de Markt tijdens de weekmarkt onbereikbaar. Ook de berijdbaarheid door grotere voertuigen is nog aandachtspunt.
  • De conclusies en aanbevelingen uit het parkeeronderzoek. In 2025 zijn er op meerdere momenten parkeeronderzoeken uitgevoerd. Op basis van die onderzoeken wordt geconcludeerd dat de bereikbaarheid van en vooral ook de parkeerafwikkeling op van de Markt kwetsbaar worden en wordt geadviseerd na te gaan of vergroting van het aantal parkeerplaatsen op de Markt mogelijk is.

We willen uiterlijk in het tweede kwartaal van 2026 met belanghebbenden in overleg, zowel bewoners van de Vechtkade, de Voormars en ondernemers om de resultaten van het parkeeronderzoek toe te lichten en ook om de aanbevelingen uit het onderzoek te bespreken.

Vragen of opmerkingen?

Heeft u vragen of opmerkingen over de doorfietsroute, één van de deeltrajecten of over het Maatregelenpakket Verkeersstructuur Centrum Ommen? Neem contact op door te bellen met 14 0529 of maak gebruik van ons contactformulier.