Update Verkeersstructuur Centrum Ommen

11 juli 2025, 16:00

Een veilig, leefbaar én bereikbaar centrum, dat meer in verbinding is met de Vecht. Met dat als doel heeft de gemeenteraad op 4 april 2024 het definitieve maatregelenpakket Verkeersstructuur Centrum Ommen vastgesteld. Sindsdien wordt de uitwerking van het maatregelenpakket achter de schermen voorbereid. Er vinden onderzoeken plaats en er wordt gewerkt aan verbonden projecten. Hieronder leest u de huidige stand van zaken en wat er op korte en lange termijn gebeurt.

De afsluitingen op de Vechtkade en in de Prinses Julianstraat

De belangrijkste maatregelen zijn de afsluitingen op de Vechtkade (tussen de twee ingangen van de parkeerplaats op de Markt) en in de Prinses Julianastraat ter hoogte van het Beatrixplein. Door het weren van doorgaand verkeer op deze plekken is er minder afslaand verkeer op de kruising aan de noordzijde van de Hessel Mulertbrug. Daarmee wordt de huidige verkeersproblematiek op dit kruispunt opgelost.

Voor de afsluitingen blijkt uit onderzoek dat zowel pollers (een paal die in de grond kan zakken en weer omhoog kan komen) als camerasystemen goed werken. Omdat pollers bij storingen problemen kunnen veroorzaken voor hulpdiensten, geeft het college bij de verdere uitwerking toch de voorkeur aan camerasystemen. Voor goede zichtbaarheid en als fysieke barrière worden de camera’s gecombineerd met halve slagbomen, zodat mensen niet per ongeluk doorrijden. Voor het plaatsen van de camera’s is nog wel toestemming van het Openbaar Ministerie nodig.

Tunnels Slagenweg en Balkerweg: randvoorwaarde voor maatregelen centrum

De nieuwe tunnels bij de Slagenweg en de Balkerweg zijn belangrijke verbonden projecten. Deze tunnels moeten klaar zijn voordat een groot deel van de maatregelen in het centrum kan worden uitgevoerd. Beide tunnels zijn bedoeld voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers). Ze zorgen voor een veilige en snelle oversteek van de randweg (die in de toekomst drukker wordt).

De aanleg van de tunnel bij de Slagenweg, met aansluitend de herinrichting van de Haarsweg, is op dit moment in volle gang. De tunnelelementen zijn geplaatst en de tunnel gaat naar verwachting eind 2025 open. De aanleg van de tunnel bij de Balkerweg is nog in voorbereiding. De planning voor de aanleg van deze tunnel wordt sterk beïnvloed door de noodzakelijke omlegging van kabels en (gas)leidingen. Daardoor kan deze tunnel waarschijnlijk op z’n vroegst eind 2029 klaar zijn. Dat vooruitzicht heeft grote invloed op de planning van de overige maatregelen. De gemeenteraad heeft namelijk besloten dat maatregelen op de Vechtkade pas worden uitgevoerd nadat deze ondersteunende infrastructurele maatregelen klaar zijn.

Parkeren in het centrum

Het maatregelenpakket heeft grote invloed op parkeren in het centrum. Dit komt met name door de afsluiting op de Vechtkade en de slagbomen bij parkeerterrein De Markt om sluipverkeer te voorkomen. Om het parkeren ook in de nieuwe situatie goed geregeld te hebben, worden parkeeronderzoeken uitgevoerd. Dit gebeurt op verschillende dagen en momenten. Daarbij wordt ook gekeken naar de behoefte aan langparkeerplaatsen voor bezoekers vanuit het oosten en zuiden. Dit omdat de Voormars voor deze bezoekers wat minder bereikbaar wordt door de afsluiting op de Vechtkade. Er zijn al meerdere onderzoeken uitgevoerd. Ook tijdens de Ommer Bissingh volgen nog metingen.

Uitwerking maatregelenpakket

De maatregelen worden stap voor stap uitgewerkt. Daar komt veel bij kijken. Denk aan kabels en leidingen, vergunningen, noodzakelijke onderzoeken en bestemmingsplannen. Op dit moment ligt de focus op maatregelen waar geen natuurvergunning voor nodig is, zoals:

  • Reconstructie aansluiting Zeesserweg (zuidkant brug)
  • Herinrichting parkeerterrein Markt en Voormars
  • Een Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS)
  • Reconstructie aansluiting Vechtkade-Prinses Julianastraat (doorfietsroute)
  • Middengeleider en geluidsabsorberend asfalt Coevorderweg
  • Geluidsscherm Coevorderweg

Participatie

Voor de vaststelling van het maatregelenpakket is volop geparticipeerd. Na het raadsbesluit hebben we gezegd dat we in gesprek blijven. Daarom wordt elke maatregel die de komende periode uitgewerkt wordt, besproken met de direct betrokkenen van de maatregel in kwestie. Nadere informatie volgt via onze kanalen.

Doorfietsroute Zwolle – Hardenberg

Op 4 april 2024 is ook het tracé van de regionale doorfietsroute Zwolle-Hardenberg vastgesteld. De route loopt vanaf de Varsenerdijk via de Vechtkade-Prinses Julianastraat-Doctor A.C. van Raaltestraat-Hardenbergerweg naar de Coevorderweg. In overleg met de provincie worden de eisen uitgewerkt. De doorfietsroute wordt in drie tracés uitgewerkt:

  1. Varsenerdijk
  2. Vechtkade-Prinses Julianastraat
  3. Doctor A.C. van Raaltestraat-Hardenbergerweg en verder

Momenteel worden tracé 1 en 3 uitgewerkt. We verwachten de eerste ontwerpen in het najaar van 2025 of begin 2026 met inwoners en belanghebbenden te kunnen bespreken. Op basis daarvan wordt een ontwerp en budgetaanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad.

Vooruitblik

Wat al duidelijk was en nu ook blijkt: de realisatie van de nieuwe verkeersstructuur is een meerjarenproject. Een project waar verschillende factoren invloed hebben op de planning. Waar mogelijk zoeken we in elk deelproject versnelling. De verwachting is dat de voorbereiding van het hele maatregelenpakket minimaal 2,5 tot 3,5 jaar duurt. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de huidige stikstofregels. Op dit moment is het onduidelijk wanneer Nederland van het ‘stikstofslot’ afkomt. Daarnaast speelt de latere aanleg van de tunnel bij de Balkerweg een rol. In de afbeelding hieronder ziet u een indicatieve planning op hoofdlijnen.

Ook met de genoemde uitdagingen gaan de voorbereidingen door. In de tweede helft van 2025 bespreken we verschillende deelprojecten met direct betrokkenen. Zo kunnen we een aantal maatregelen in 2026 uitvoeren. Op onze website volgt na de zomer meer informatie. En we blijven u tijdens het project regelmatig op de hoogte houden via onze kanalen.