Nieuws Fietstunnel Slagenweg

Deze pagina geeft een overzicht van het laatste nieuws en de ontwikkelingen rond de volgende zaken:

  • De bouw van een tunnel voor langzaam verkeer onder de Slagenweg, ter hoogte van de rotonde Slagenweg-Haarsweg
  • Een vrijliggend fietspad aan de noordkant, naast de Haarsweg, tot aan Sportpark Westbroek
  • De herinrichting van het autogedeelte van de Slagenweg-Haarsweg

Van medio augustus 2025 t/m begin november 2025

Nu het nieuwe fiets- en voetpad in gebruik is, starten we met de vernieuwing van de Haarsweg. Dit gebeurt in 2 fases, waarbij we als eerste het stuk vanaf de kruising van Ostadestraat tot de Sportlaan aanpakken. Dit gedeelte van de weg is van medio augustus tot en met begin november 2025 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Ter plaatse zullen omleidingsborden de juiste route aangeven.

De wijk Alteveer blijft op verschillende manieren bereikbaar:

  • De Nicolaas Maesstraat is bereikbaar via de Alteveerweg.
  • De Jacob Marisstraat blijft bereikbaar via een doorsteek vanaf Het Arrierflier.
  • Sportpark Westbroek, de Gerard Doustraat en de Willem van de Veldestraat zijn te bereiken via de Sportlaan.
  • De Van Ostadestaat blijft voorlopig bereikbaar vanaf de Slagenweg. Zodra de kruising van de Van Ostadestraat wordt afgesloten zal deze bereikbaar zijn via de Oude Vlierweg. Hier wordt dan tijdelijk het paaltje verwijderd.

Van maandag 16 tot en met zondag 22 juni is de westzijde van de rotonde Slagenweg – Haarsweg volledig afgesloten voor al het verkeer. De overige drie toeritten van de rotonde zijn wel in gebruik. In deze periode wordt het gesloten deel van de nieuwe fietstunnel onder de Slagenweg aangelegd. De werkzaamheden markeren een belangrijke nieuwe fase in het project.

Gemotoriseerd verkeer

Om de bereikbaarheid van omliggende wijken en bedrijven te waarborgen, zijn tijdelijke omleidingsroutes ingesteld. Voor gemotoriseerd verkeer zijn de routes als volgt verdeeld: bewoners van Alteveer-West kunnen hun wijk bereiken via de Balkerweg en de Schurinkstraat. Voor verkeer van en naar Alteveer-Oost en Vlierlanden geldt een omleiding via de Coevorderweg en de Haarsweg. Doorgaand verkeer vanaf de Vechtbrug in de richting van Zwolle/Hoogeveen wordt omgeleid via de Prinses Julianastraat. Het tractorverbod op de Schurinkstraat wordt tijdelijk opgeheven, zodat ook landbouwverkeer gebruik kan maken van deze route. Vrachtverkeer wordt omgeleid via de N340 en N348.

Fietsers

Ook voor fietsers gelden aangepaste routes. Aan de westzijde van de rotonde worden fietsers omgeleid via de Rembrandtstraat en Haarsweg. Aan de oostzijde is een tijdelijke oversteek gerealiseerd, die sinds 2 juni open is. Deze fietsroutes blijven geldig tot eind februari 2026.

Omwonenden

Omwonenden worden verzocht rekening te houden met de tijdelijke verkeersmaatregelen. De verwachting is dat de Slagenweg na 22 juni weer volledig toegankelijk is.

We starten met de herinrichting van de Haarsweg en realiseren als eerste een kruispunt ter hoogte van de Sportlaan en de Willem van de Veldestraat. Van 17 april tot en met eind mei zal dit gedeelte van de Haarsweg afgesloten zijn voor gemotoriseerd verkeer. Sportpark Westbroek zal bereikbaar zijn vanaf de Arriërveldsweg. Omleidingsborden ter plaatse wijzen u de alternatieve route. Het sportpark blijft vanaf de Haarsweg bereikbaar voor fietsers.

In het verlengde van de toekomstige fietstunnel wordt langs de Haarsweg een fiets- en voetpad gerealiseerd. De werkzaamheden starten op 7 april en duren tot en met 25 juli. Tijdens de werkzaamheden blijven de kruispunten grotendeels toegankelijk. Op enkele momenten kunnen deze voor enkele uren afgesloten zijn. De kaart geeft de kruispunten aan. Omleidingsborden ter plaatse wijzen u de alternatieve route.

Voor de voorbereidende werkzaamheden aan de fietstunnel bij de Slagenweg worden telecomkabels verlegd. Deze voorbereidende werkzaamheden vinden plaats van 31 maart tot en met 25 april.

Maandag 31 maart 2025: Één rijstrook afgesloten
Hiervoor is één rijstrook van de Haarsweg op maandag 31 maart afgesloten geweest voor gemotoriseerd verkeer. De afsluiting gold voor het eerste deel van de Haarsweg, vanaf de rotonde Slagenweg-Haarsweg. Het verkeer komende vanaf de Haarsweg werd vervolgens omgeleid via Het Arriërflier en de Otmansweg.

Update 1 april 2025: Door een andere werkwijze toe te passen dan oorspronkelijk bedacht is de rijbaan van de Haarsweg vanaf dinsdag 1 april weer vanuit beide richtingen beschikbaar en is er voor fase 0 geen omleiding meer nodig.

Tijdens de inloopbijeenkomst op 26 november 2024 werd door de aannemerscombinatie Salverda / Schagen het definitieve ontwerp getoond van de plannen rondom de fietstunnel Haarsweg-Slagenweg, de realisatie van een vrijliggend fietspad naast de Haarsweg en de herinrichting van het autogedeelte van de Haarsweg. Zo’n vijftig buurtgenoten, vertegenwoordigers van sportverenigingen, de fietsersbond en andere belangstellenden kwamen een kijkje nemen in basisschool Het Palet.

Ook tijdens deze bijeenkomst werd veelvuldig aandacht gevraagd voor de snelheid van het autoverkeer op de Haarsweg. Verder werd een aantal zorgen geuit over de oversteek bij het sportpark in combinatie met de route naar de voetbal. En er waren zorgen over de mogelijke geluidsoverlast, omdat het nieuwe fietspad nu dichterbij woningen komt te liggen. De aannemerscombinatie Salverda en de gemeente bekijken welke opmerkingen vanuit de inloopbijeenkomst wel of niet meegenomen kunnen worden in het ontwerp.

Tijdens de inloop konden de aanwezigen ook de planning van de voorbereiding en de werkzaamheden bekijken en beantwoordden de vertegenwoordigers van de aannemer allerlei uitvoeringsvragen.

Bijna 50 omwonenden, ouders, sportbestuurders, raadsleden en andere belangstellenden kwamen maandagavond 8 juli naar de inloopbijeenkomst in basisschool Het Palet om te kijken naar de eerste schetsen voor de realisatie van een fietstunnel bij de rotonde Slagenweg-Haarsweg en de aanleg van een vrijliggend fietspad aan de noordkant van de Haarsweg tot aan Sportpark Westbroek. Tijdens de gesprekken ging het vaak over de snelheid van autoverkeer en het belang van duidelijkheid over voorrang.

De snelheid van auto’s op het noordelijke deel van de Haarsweg is voor veel aanwezigen een aandachtspunt bij de verdere uitwerking van de plannen. Men maakt zich daar zorgen over, omdat er nu soms al best hard wordt gereden. Maar straks misschien nog wel harder, omdat er dan een apart fietspad is. Er werd dan ook gepleit voor snelheidsremmende maatregelen en wellicht ook versmalling van de Haarsweg.

Duidelijkheid over voorrang

Veel aanwezigen zouden ook graag zien dat er éénduidige regels komen voor wie voorrang heeft als je uit één van de zijstraten komt: de gebruikers van het nieuwe fietspad en het bestaande voetpad? Of de weggebruikers, die vanuit de zijstraat komen? Ook werd er aandacht gevraagd voor veilige oversteekplekken voor fietsers.

Suggesties

Tijdens de inloopbijeenkomst werden ook alvast suggesties meegegeven voor de verkeerskundige inrichting rondom het nieuwe Kindplein Oost. Ook werd gevraagd naar de mogelijkheid om Sportpark Westbroek te ontsluiten via de Sportlaan. Verder kwamen er suggesties op het gebied van klimaatadaptatie en materiaalgebruik. Verder werd duidelijk dat de wijk tegenover het Sportpark (westkant) op regelmatig parkeeroverlast ervaart, vanwege grote drukte op het Sportpark.

Hoe nu verder?

Salverda, Schagen en de gemeente Ommen gaan nu aan de slag met de verdere uitwerking van het plan. De suggesties en aandachtspunten uit de inloopbijeenkomst worden hierbij meegenomen en afgewogen. In het najaar wordt opnieuw een inspraakmoment gepland.

Download de Bouw-app

Wie de planontwikkeling wil volgen kan de speciale “Omgevings-app” van Salverda downloaden via onderstaande QR-code. U kunt via deze app ook rechtstreeks communiceren met het bouwteam.