Verkeersstructuur centrum Ommen
Om het centrum van Ommen veilig, leefbaar en bereikbaar te houden is er samen met bewoners en ondernemers de afgelopen jaren hard gewerkt aan een nieuwe verkeersstructuur in het centrum van Ommen. Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad het Definitief Maatregelenpakket Verkeersstructuur Centrum Ommen vastgesteld. Sindsdien wordt de uitwerking van het maatregelenpakket achter de schermen voorbereid. Er vinden onderzoeken plaats en er wordt gewerkt aan verbonden projecten.
Het maatregelenpakket is opgesteld na een zorgvuldig proces. In 2019 besloot de gemeenteraad dat er een duidelijk maatregelenpakket nodig was om de verkeersstructuur te verbeteren. Na uitgebreid onderzoek werd in 2021 besloten doorgaand verkeer op de Vechtkade en Prinses Julianastraat te weren met (beweegbare) afsluitingen. De afgelopen jaren zijn deze en alternatieve maatregelen onderzocht, met veel inbreng van inwoners via klankbordgroepen, werktafels, inloopavonden en het participatieplatform.
Maatregelen
Hieronder ziet u een overzicht van alle maatregelen:

De afsluitingen van de Vechtkade en de Prinses Julianstraat
De belangrijkste maatregel is het plaatsen van twee afsluitingen: op de Vechtkade en in de Prinses Julianastraat. Na onderzoek heeft het college besloten dat dit het beste kan met slagbomen. Deze afsluitingen zijn één van de laatste maatregelen die genomen gaan worden. Door de afsluitingen moeten weggebruikers namelijk andere routes nemen, waardoor het op andere plekken drukker gaat worden. De maatregelen op die andere plekken moeten dus eerst uitgevoerd worden om opstopping van verkeer te voorkomen.
Tunnels Slagenweg en Balkerweg: randvoorwaarde voor maatregelen centrum
De tunnels bij de Slagenweg en Balkerweg zijn cruciaal voordat de centrummaatregelen uitgevoerd kunnen worden. Ze bieden fietsers en voetgangers een veilige oversteek van de drukker wordende randweg. De Slagenwegtunnel opent naar verwachting eind 2025. De Balkerwegtunnel opent waarschijnlijk pas rond 2029 doordat er gewacht moet worden op het omleiden van kabels en (gas)leidingen. Dat vooruitzicht heeft grote invloed op de planning van de overige maatregelen. De gemeenteraad heeft namelijk besloten dat maatregelen op de Vechtkade pas worden uitgevoerd nadat deze ondersteunende infrastructurele maatregelen klaar zijn.
Parkeren in het centrum
Het maatregelpakket beïnvloedt het parkeren in het centrum door de knip op de Vechtkade en slagbomen bij De Markt om sluiproutes te voorkomen. Daarom wordt op verschillende momenten parkeeronderzoek gedaan, onder meer naar de behoefte aan langparkeerplaatsen voor bezoekers uit het oosten en zuiden. In overleg met ‘Houd Ommen Bereikbaar’ zijn meerdere onderzoeksdagen gepland, waaronder tijdens de Ommer Bissingh.
Overige maatregelen
Naast de grotere maatregelen worden er ook kleinere maatregelen genomen om de veiligheid en bereikbaarheid te vergroten. Daaronder vallen:
- Het veranderen van de aansluiting naar de Zeesserweg
- Verschillende maatregelen op de Coevorderweg
- Maatregelen aan de noordzijde van de H. Mulertbrug (voorrang fietsroute Verchtkade-Pr. Julianastraat)
- Invoeren van een ParkeerRouteInformatieSysteem
Doorfietsroute Zwolle – Hardenberg
Op 4 april 2024 is ook het tracé van de regionale doorfietsroute Zwolle-Hardenberg vastgesteld. De route loopt vanaf de Varsenerdijk via de Vechtkade-Prinses Julianastraat-Doctor A.C. van Raaltestraat-Hardenbergerweg naar de Coevorderweg. In overleg met de provincie worden de eisen uitgewerkt. De doorfietsroute wordt in drie tracés uitgewerkt:
- Varsenerdijk
- Vechtkade-Prinses Julianastraat
- Doctor A.C. van Raaltestraat-Hardenbergerweg en verder
Momenteel worden tracé 1 en 3 uitgewerkt. We verwachten de eerste ontwerpen in het najaar van 2025 of begin 2026 met inwoners en belanghebbenden te kunnen bespreken. Op basis daarvan wordt een ontwerp en budgetaanvraag voorgelegd aan de gemeenteraad.
Participatie
Voor de vaststelling van het maatregelenpakket is volop geparticipeerd. Na het raadsbesluit hebben we gezegd dat we in gesprek blijven. Daarom wordt elke maatregel die de komende periode uitgewerkt wordt, besproken met de direct betrokkenen van de maatregel in kwestie. Nadere informatie volgt via onze kanalen.
Planning
De realisatie van de nieuwe verkeersstructuur is een meerjarenproject. De verwachting is dat de voorbereiding van het hele maatregelenpakket minimaal 2,5 tot 3,5 jaar duurt. Dit heeft voor een belangrijk deel te maken met de huidige stikstofregels. Op dit moment is het onduidelijk wanneer Nederland van het ‘stikstofslot’ afkomt. Daarnaast speelt de latere aanleg van de tunnel bij de Balkerweg een rol.
Ook met de genoemde uitdagingen gaan de voorbereidingen door. In de tweede helft van 2025 bespreken we verschillende deelprojecten met direct betrokkenen. Zo kunnen we een aantal maatregelen in 2026 uitvoeren.
In de afbeelding hieronder ziet u een indicatieve planning op hoofdlijnen.

Nieuwsupdates
Regelmatig plaatsen wij een nieuwsupdate. Hieronder zijn alle vorige nieuwsupdates terug te vinden: