Verkeersstructuur centrum Ommen

Om het centrum van Ommen veilig, leefbaar en bereikbaar te houden is er samen met bewoners en ondernemers de afgelopen jaren hard gewerkt aan een nieuwe verkeersstructuur in het centrum van Ommen. Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad het Definitief Maatregelenpakket Verkeersstructuur Centrum Ommen vastgesteld. Sindsdien wordt de uitwerking van het maatregelenpakket achter de schermen voorbereid. Er vinden onderzoeken plaats en er wordt gewerkt aan verbonden projecten.

Een veilig, leefbaar en bereikbaar centrum

Om te komen tot een veilig, leefbaar en bereikbaar centrum is het nodig om het (doorgaande) verkeer over de Vechtkade tegen te gaan. Om dit te bereiken wordt een beweegbare afsluiting geplaatst, in de vorm van (halve) slagbomen. Om te voorkomen dat het doorgaande verkeer zich zou verplaatsen van de Vechtkade naar de Prinses Julianstraat, wordt ook op de Prinses Julianastraat een beweegbare afsluiting aangebracht. Daarnaast wordt het parkeerterrein de Markt voorzien van slagbomen. Deze slagbomen zorgen ervoor dat doorgaand verkeer niet via de Markt kan rijden om de afsluiting op de Vechtkade te ‘omzeilen’.

De maatregelen leiden ertoe dat er een andere doorgaande hoofdroute door Ommen ontstaat. Verkeer vanaf de brug kan niet meer via de Vechtkade richting Zwolle, maar moet rijden via de Coevorderweg-Slagenweg-Balkerweg (zie afbeelding). Het parkeerterrein de Markt blijft wél bereikbaar vanaf de Vechtkade.

Overige maatregelen

Naast de beweegbare afsluitingen op de Vechtkade en in de Prinses Julianastraat en de slagbomen op parkeerterrein de Markt is nog een aantal maatregelen vastgesteld die bijdragen aan de nieuwe verkeerstructuur. Dit betreft:

  • Een voorrangskruising aan de noordzijde van de H. Mulertbrug;
  • Een beperkte aanpassing van de huidige kruising aan de zuidzijde van de H. Mulertbrug in de vorm van een optimalisatie van de fietsoversteek bij de Zeesserweg;
  • Het beperken van de opwaardering van de randweg N347 tot alleen de Coevorderweg tussen de H. Mulertbrug en de inzet van de bocht naar de Slagenweg en het treffen van de eventueel noodzakelijke akoestische maatregelen op Coevorderweg en Slagenweg;
  • Ondersteunende maatregelen, zoals maatregelen tegen sluipverkeer rondom het centrum, een parkeerverwijssysteem en maatregelen in Giethmen om de verkeersveiligheid te verbeteren

Daarnaast is er een besluit genomen over het tracé van de doorfietsroute Zwolle-Hardenberg. Dit tracé loopt vanaf de Varsenerdijk, via de Vechtkade, Prinses Julianastraat, Dr. A.C. van Raaltestraat, Hardenbergerweg, Arriën en Coevorderweg richting Witte Paal. Hieronder ziet u een overzicht van alle maatregelen. Meer informatie over de projecten en de planning daarvan vindt u op de afzonderlijke projectpagina’s.

Planning